czwartek, października 28

 Niezmiernie Miło Nam poinformować 😍

Przedszkole nr 6 w Suwałkach zostało zgłoszone do Plebiscytu Gazety Współczesnej :

 
                                               Przedszkole Roku 🎉💗💛💜💚💙
 
         https://wspolczesna.pl/p/kandydaci/przedszkole-na-medal%2C1010495/?groupId=97835
 
 
Dziękujemy za każdy oddany głos 💖💖💖


5 URODZINY MARYSI

Z okazji 5 urodzin Marysi życzymy wszystkiego najlepszego❗ 

 🎁🎂   



środa, października 27

 

Odporność psychiczna u dzieci a ryzyko uzależnień w przyszłości”

publikacja w ramach realizacji projektu „Edukacja i wsparcie- wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci w celu obniżenia ryzyka uzależnień” we współpracy z MKRPA


Uzależnienie
, definiujemy jako odczuwalny przez jednostkę nacisk zażywania określonych środków, które mogą wywoływać niebezpieczne dla zdrowia lub życia skutki. Sięganie po alkohol lub inne środki odurzające mogą być próbą ucieczki, a także młodzieńczą chęcią doznania nowych wrażeń, szukaniem własnego ja. Ponadto pokusa spróbowania tak łatwo dostępnych, aczkolwiek zakazanych substancji, jest bardzo duża, a chęć bycia dorosłym, imponowania popycha w stronę używania substancji psychoaktywnych. Bardzo często przyczyną sięgania po alkohol, papierosy czy narkotyki, jest przeżywanie przez dzieci i młodzież osobistych problemów.

Czy można temu zapobiegać. ? To nie jest takie łatwe i wymaga pedagogizacji i uświadamiania całego środowiska, a w szczególności nauczycieli i rodziców .

Szczególną uwagę w działaniach związanych z profilaktyką uzależnień należy zwrócić na okres dzieciństwa. Aby zapobiegać oraz minimalizować liczbę osób sięgających po używki, należy zwiększać świadomość rodziców, w jaki sposób wychowywać dzieci ,aby minimalizować ryzyko uzależnień w przyszłości.

Badacze są zgodni ,że ogromny wpływ na pojawienie się uzależnienia od alkoholu mają zaburzenia psychiczno - emocjonalno -społeczne . Są to: niedojrzałość emocjonalna, mała odporność na stres , trudności w wyrażaniu uczuć, wysoki poziom lęku w relacjach z innymi, poczucie osamotnienia, niska samoocena .

Znawcy problemu proponują, aby w działaniach profilaktycznych skupić się na budowaniu szeroko pojętej odporności psychicznej.

Odporność psychiczna to umiejętność skutecznego radzenia sobie z  trudnymi, stresującymi sytuacjami w życiu, bez poczucia wypalenia. Tylko częściowo jest uwarunkowana genetycznie. Duży wpływ na jej kształtowanie ma m.in. wychowanie i wsparcie dane przez rodziców czy nauczycieli.

Czy można temu zapobiegać. ? To nie jest takie łatwe i wymaga pedagogizacji i uświadamiania całego środowiska, a w szczególności nauczycieli i rodziców . Opiekunowie i inne osoby z ich otoczenia również powinny zostać objęte edukacją w zakresie rozpoznawania źródeł zagrożeń i budowania zasobów osobistych sprzyjających budowaniu odporności psychicznej .

Psycholog Marzena Jankowska w artykule” „Jak kształtować odporność psychiczną u dzieci?” bardzo przystępnie wyjaśnia co składa się na odporność psychiczną i podaje przykłady zachowań dzieci. Podkreśla ona,iż na odporność psychiczną składają się cztery elementy:

  1. Zaangażowanie w realizację własnych celów.

Osoby mniej odporne psychicznie szybciej się poddają i rezygnują z wykonywania zadania czy podjęcia działania. Rozpatrują porażkę w negatywnych kategoriach, obwiniając się, że nie są wystarczająco dobrzy, mądrzy, utalentowani.

U dzieci wrażliwych psychicznie może pojawić się w głowie przekonanie „ja się do tego nie nadaję, więc nie warto się tym zajmować”. Tymczasem dziecko odporne psychicznie, jeśli doświadcza trudności, myśli, że skoro coś mu się nie powiodło, to może trzeba próbować więcej, bardziej, inaczej.

  1.  Poczucie własnej wartości,

rozumianej jako pewność siebie i swoich umiejętności. Jeśli będziemy kształtować tę kompetencję u dzieci, zaprocentuje ona w przyszłości w życiu osobistym i zawodowym.

  1.  Poczucie wpływu

Przekonanie, że to ja decyduję o tym, co będzie działo się w moim życiu. Osoby wrażliwe, kiedy mają problem, zamartwiają się, co one teraz zrobią. Odporni wychodzą z założenia, że sytuacja problemowa wynika z podejmowanych wcześniej decyzji. Zastanawiają się, co mogą zrobić w przyszłości, żeby takiej sytuacji uniknąć, co mogą zrobić lepiej.
W kształtowaniu tej kompetencji upatruje się dużą rolę rodziców, nauczycieli, pedagogów, którzy powinni uświadamiać dzieciom, że to, co dzieje się w ich życiu, może być konsekwencją tego, jak się zachowują i jakich dokonują wyborów. Dzięki temu budują w dzieciach poczucie sprawstwa, niezależności i samodzielnego myślenia.

  1. Elastyczność wobec zmieniającego się środowiska, czyli otwartość na wyzwania.

Dzieciom odpornym psychicznie prawdopodobnie będzie żyło się lżej, ponieważ lepiej będą radzić sobie z codziennymi wyzwaniami i szybko zmieniającym się środowiskiem. Osoby o silnej psychice traktują zmieniające się okoliczności jako nowe szanse na rozwój, doświadczenia, a nie jako zagrożenie.


Odpowiedź na pytanie ” Jak kształtować odporność psychiczną u dzieci?” jest zatem bardzo złożona i wymaga wnikliwej analizy wskazówek psychologów i pedagogów. Należy pamiętać, że  rozwój intelektualny i poznawczy jest ważny u dzieci, ale dziecko może świetnie czytać, analizować dane, ale brak rozwoju emocjonalnego spowoduje brak kompetencji społecznych i osobistych.

Aby bardziej zobrazować pożądane zachowania postaram się ogólnie wskazać te działania, które są najważniejsze a zarazem bardzo łatwe do zrealizowania:

  •  Dziecko musi mieć poczucie, że ktoś jest przy nim i kocha go bezwarunkowo 

Nie za to, jakie jest, ale za to, że jest.Tzn. Dziecko powinno wiedzieć, że zawsze może liczyć na swoich rodziców, że może się przytulić, że mama lub tata będzie go słuchał, dawał wsparcie emocjonalne

  • Chwalmy starania dziecka, nie tylko efekt końcowy

Czasami, chcąc pochwalić naszą pociechę, koncentrujemy się wyłącznie na efektach (np. Jaki ładny rysunek namalowałeś/namalowałaś! Dostałeś 5 – brawo!) lub na uzdolnieniach dziecka (np. Ależ ty jesteś zdolny ), pomijając proces dochodzenia do tych efektów - czyli zaangażowanie i staranie się. Pamiętajmy, że chwalimy za włożony w pracę wysiłek, a nie za efekt (np. Ale się postarałeś!, Ile pracy w to włożyłeś!, Coraz więcej tu kolorów i szczegółów – świetnie!).

  • Uczmy również dzieci, że emocje, których doświadczają, owszem są ważne, ale też istotne jest to, jak je wyrażają.

 Rozmawiajmy z nimi o tym, czego doświadczają, jak widzą świat. Ważne jest rozpoznawanie i nazywanie uczuć. Na przykład zapytajmy pod koniec dnia, co im się dziś dobrego lub złego przytrafiło ,jak się czuły, czego się nauczyły.

Podsumowując -dziecko, które jest pewne siebie, ma wysoki poziom rozwoju intelektualnego, pogodne usposobienie, łatwo nawiązuje kontakty interpersonalne,ma bardzo duże szanse na to, aby odniosło w sukces w wieku nastoletnim i życiu dorosłym uniknęło uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. A to czy tak będzie najbardziej zależy od rodziców i nauczycieli. Pamiętajmy o tym!

Anna Bogdan

- nauczycielka Przedszkola nr 6 w Suwałkach

LITERATURA:

https://wsse.krakow.pl/page/wp-content/uploads/2014/06/Problem-uzaleznien-podstawowe-informacje.pdf

https://centrumprasowe.wsb.pl/23818-jak-ksztaltowac-odpornosc-psychiczna-u-dziecinbsp 

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej

 

wtorek, października 26

"Bee- bot" ZABAWY Z KODOWANIA I PROGRAMOWANIE

Dziś "Rybki"  poznały swoja"pszczółkę" i uczyły się jej obsługi. Mały robocik wędrował po "Bajkowej krainie". Odwiedziliśmy m.in domki Trzech Świnek czy Chatkę Baby Jagi oraz przechodziliśmy przez most Trolli. Zabawa była świetna 😁 

 

W  ramach realizacji projektu  „ Edukacja i wsparcie- wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci w celu obniżenia ryzyka uzależnień” we współpracy z MKRPA.










niedziela, października 24

KONKURS "JA I MÓJ MIŚ"

 Zapraszam do udziału w konkursie fotograficznym z okazji "Dnia Misia" 🐻🍂📷



NOWE KLOCKI

 W piątek "Rybki" miały okazję bliżej poznać nowe klocki. Rozwijaliśmy umiejętność planowania i konstruowania, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną.

Dzieci tworzyli według instrukcji rakiety, mury, gwiazdki oraz to na co pozwoliła im wyobraźnia 😍😃 Zabawę trudno było przerwać. Na pewno nie raz powrócimy do zabaw konstrukcyjnych przy pomocy tych klocków 😊

Klocki zostały zakupione w ramach realizacji projektu "Edukacja i wsparcie- wzmacnianie odporności psychicznej u dzieci w celu obniżenia ryzyka uzależnień" we współpracy z MKRPA.