czwartek, grudnia 23



Życzymy Państwu i wszystkim "Rybkom" wesołych, spokojnych, zdrowych, pełnych miłości Świąt Bożego Narodzenia oraz bogatego Mikołaja. 

Wychowawczynie i Panie z obsługi.




                             

Informujemy również, że bal karnawałowy w naszym przedszkolu odbędzie się 10 stycznia 2022 r. 

 

CZWARTEK

TEMAT: MAGIA ŚWIĄT


PRZEBIEG:


1. Jak powstają pierniki? – rozmowa.

Rodzic zadaje dziecku pytanie: Jak powstają pierniki? Dziecko dzieli się swoimi pomysłami, wymienia składniki. Rodzic zapisuje je na kartce. Po zakończeniu rozmowy zachęca dziecko do podzielenia na sylaby nazw zanotowanych produktów.


2. Co to jest? – kostka zmysłów.

Produkty spożywcze: cynamon, wanilia, mąka, sól, cukier, masło; zdjęcia symbolizujące zmysły; chusta.

Rodzic układa na dywanie produkty spożywcze i nakrywa je chustą. Następnie rozkłada na dywanie rewersem zdjęcia symbolizujące zmysły. Dziecko kolejno wybiera jedno ze zdjęć. Opisuje jeden produkt, wykorzystując wylosowany symbol zmysłu.


3. Pieczemy pierniki – aktywność kulinarna.

Pierniki bez dekoracji lub pierniki upieczone wspólnie, pisaki do dekoracji pierników. Składniki do pieczenia pierników.

Dziecko wraz z Rodzicem przygotowują ciasto na pierniki. Dziecko może realizować fragment przepisu lub może realizować cały przepis z pomocą rodzica. Sposób wykonania:

połączyć mąkę i miód

wymieszać ręką lub łyżką,

dodać: cukier, sodę, przyprawę i masło; wymieszać ręką lub łyżką,

– dodać jajko i stopniowo dodawać mleko

– ciasto musi się odklejać od rąk,

– rozwałkować ciasto, wyciąć ciasteczka, umieścić na blasze wyłożonej papierem do pieczenia,

– piec w temperaturze 180°C przez 10–15 minut (aż urosną). Po upieczeniu pierniki można udekorować.

Dekorujemy pierniki – rozwijanie motoryki małej.

Rodzic daje dziecku jeden piernik (lub więcej) i wręcza pisak do dekorowania. Podczas dekorowania dziecko może wymieniać pisaki. Po zakończeniu pracy prezentowanie przygotowanych pierników.


4. Wigilijne przygotowania – zabawa ruchowa.

Zastawa kuchenna

Zadaniem dziecka jest przygotować stół na wigilijną wieczerzę. Dziecko ustawia talerze, układa noże i widelce oraz kubki, pamiętając o tym, że nóż kładzie się po prawej stronie, a widelec – po lewej.


5. Wspólne śpiewanie kolęd- rozwijanie muzykalności
„Przybieżeli do Betlejem” „Gdy śliczna Panna”, „Cicha noc”, „Dzisiaj w Betlejem”


6. Karta pracy „Kolorowy start” cz.2 s.50 „Bombkowe marzenie”





Przygotowała: Martyna Gorlewska

środa, grudnia 22

ŚRODA

TEMAT: TRADYCJE ZWIĄZANE Z BOŻYM NARODZENIEM

 

PRZEBIEG:


1. Dostawa bombek – zabawa zręcznościowa.

Małe piłki, talerze.

Rodzic wręcza dziecku piłkę i talerz. Zadaniem dziecka jest przenieść na talerzu piłkę po wyznaczonej trasie tak, aby piłka z niego nie spadła. Przed rozpoczęciem zabawy Rodzic wyznacza start i metę.


2. Świąteczny czas – rozwijanie poczucia rytmu.

bębenek.

Rodzic prezentuje dziecku zdania w ustalonym przez siebie rytmie wystukiwanym na bębenku. Dziecko stara się je powtórzyć z równoczesnym klaskaniem.

Każdy z nas, każdy z nas,
lubi ten świąteczny czas.

Na święta, na święta wszyscy czekamy,
choinkę stroić wnet zaczynamy.
Kolędy znamy, chętnie je śpiewamy.
(sł. Bożena Forma)


3. Zamrożeni – wyrabianie reakcji na ustalony sygnał.

Nagranie piosenki „Pada śnieg”, odtwarzacz CD, bębenek.

W rytmie piosenki dziecko biegną drobnymi kroczkami w określonym kierunku. Na sygnał uderzenia w bębenek i podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i pozostaje bez ruchu. Kiedy usłyszy melodię, ponownie biega.


4. Co to za dźwięk? – rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia.

Pusta butelka po napoju, książka, szklanka, dwa drewniane klocki, kartka papieru.

Dziecko zajmuje miejsce na dywanie. Przechodzi do leżenia na plecach, zamyka oczy i wsłuchuje się w dźwięki z otoczenia (źródła dźwięków: gniecenie butelki, otwieranie okna, kartkowanie książki, stukanie obcasem o podłogę, nalewanie wody do szklanki, uderzanie dwoma drewnianymi klockami o siebie, darcie kartki), następnie opowiada Rodzicu., skąd dobiegają dźwięki i jakie jest źródło każdego z nich


5. Tradycje Bożego Narodzenia – quiz. x Quiz – wprowadzenie.

kartka czerwona, zielona

Oceniamy prawdziwość stwierdzeń: gdy stwierdzenie to prawda dziecko podnosi zieloną kartkę, gdy stwierdzenie jest fałszywe dziecko podnosi czerwoną kartkę.

Propozycje stwierdzeń:

Tradycyjną rybą na wigilijnym stole jest karp.

Na wigilijnym stole tradycyjnie znajduje się cukrowy baranek i pisanki.

Wigilijną tradycją jest śpiewanie kolęd.

Podczas wigilii pijemy sok pomarańczowy z rodzynkami i przyprawą piernikową.

Tradycyjnie pod obrusem na wigilijnym stole umieszcza się tulipany.

Podczas Bożego Narodzenia świętujemy narodziny córki Boga.

Jezus według biblijnej opowieści urodził się w stajence.

Kolacja wigilijna rozpoczyna się wtedy, kiedy domownicy wypatrzą na niebie księżyc.

Podczas kolacji wigilijnej dzielimy się opłatkiem.

Przy wigilijnym stole powinno znaleźć się puste miejsce dla niespodziewanego gościa.

Podczas wigilii jemy dużo potraw rybnych.

Na wigilijnym stole znajdziemy potrawy z makiem, np. kluski z makiem, kutię lub makowiec.

Jedną z tradycyjnych potraw wigilijnych jest zupa grzybowa.

Dzieląc się opłatkiem, życzymy sobie wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.


6. Film edukacyjny pt. „Świąteczne Tradycje: Adwent, Choinka, Wigilia”

https://www.youtube.com/watch?v=EAYWmsXrMlY


7. Kartka pracy „Kolorowy Start” cz.2 s. 52 „Choinka”





Przygotowała: Martyna Gorlewska


DRODZY RODZICE!  

W związku z pracą zdalną zapraszam na:

Dyżur telefoniczny: w środę: 9.00 – 10.00; w czwartek: 13.00 - 14.00; w poniedziałek: 10.00 – 12.00

Korespondencja mejlowa w czwartek: 10.00 - 11.30

Zapraszam, Martyna Gorlewska